هیئت استشهادیون حضرت علی اصغر مشگین دشت
|
|
حدیث (1) امام على علیه السلام :
اَلتّینُ یَذهَبُ بِالبَخرِ وَیَشُدُّ العَظمَ وَیُنبِتُ الشَّعرَ وَیَذهَبُ بِالدّاءِ وَلایُحتاجُ مَعَهُ إِلى دَواءٍ؛ وسائل الشیعه، ج17، ص133، ح1 حدیث (7) امام صادق علیه السلام :(سَمِعتُ أَبا عَبدِاللّه علیه السلام یَقولُ فِى الغُبَیرا:) إِنَّ لَحمَهُ یُنبِتُ اللَّحمَ وَعَظمُهُ یُنبِتُ العَظمَ وَجِلدُهُ یُنبِتُ الجِلدَ وَمَعَ ذلِکَ فَإِنَّهُ یُسَخِّنُ الکُلیَتَینِ وَیُدَبِّغُ المِعدَةَ وَهُوَ أَمانٌ مِنَ البَواسیرِ وَالتَّقطیرِ وَیُقَوِّى السّاقَینِ وَیَقمَعُ عِرقَ الجُذامِ؛ مکارم الاخلاق، ص 176 حدیث (8) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :کُلُوا الثّومَ وَتَداوَوا بِهِ فَإِنَّ فیهِ شِفاءً مِن سَبعینَ داءً؛ مکارم الاخلاق، ص 182 حدیث (9) امام على علیه السلام :کُلُوا التَّمرَ فَإِنَّهُ فیهِ شِفاءٌ مِنَ الدواءِ؛ مکارم الاخلاق، ص 168 حدیث (10) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :عَلَیکُم بِالزَّبیبِ فَإِنَّهُ یَکشِفُ المِرَّةَ وَیَذهَبُ بِالبَلغَمِ وَیَشُدُّ العَصَبَ وَیَذهَبَ بِالعیاءِ وَیُحَسِّنُ الخُلقَ وَیُطَیِّبُ النَّفسَ وَیَذهَبُ بِالغَمِّ؛ خصال، ص 344 حدیث (11) امام صادق علیهالسلام :مَنْ اَکَلَ سَفَرجَلَةً عَلَى الرِّیقِ طابَ ماؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُهُ ؛ هر کس ناشتا یک بِهْ بخورد ، نطفهاش پاکیزه مىشود و فرزندش نیکو مىگردد . کافى ، ج 6، ص 357، ح 3 حدیث (12) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :اَطْعِمُوا الْمَرأَةَ فى شَهْرِها الَّذى تَلِدُ فیهِ التَّمْرَ فَاِنَّ وَلَدَها یَکونُ حَلیما نَقیّا ؛ به زن، در ماهى که زایمان کرده ، خرما بدهید ، چرا که فرزند او بردبار و پاک مىشود. مکارم الأخلاق ، ص 169 حدیث (13) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :ما مِن اِمْرَاَةٍ حامِلَةٍ اَکَلَتِ الْبِطِّیخَ اِلاّ یَکونُ مَولودُها حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخُلُقِ ؛ هیچ زن باردارى نیست که خربزه بخورد ، مگر این که فرزندش زیبا و خوش اخلاق مىگردد . طب النبی صلىاللهعلیهوآله ، ص 10 حدیث (14) امام على علیهالسلام :کُلُوا التُّفّاحَ فَاِنَّهُ یَدْبَغُ المَعِدَةَ؛ سیب بخورید، چرا که معده را پاک مىکند. کافى، ج 6، ص 357، ح 11 حدیث (15) امام صادق علیهالسلام :اَلْکُمَّثرى یَدْبَغُ الْمَعِدَةَ وَ یُقَوّیها، هُوَ وَ السَّفَرجَلُ سَواءٌ، وَ هُوَ عَلَى الشِّبَعِ اَ نْـفَعُ مِنْهُ عَلَى الرِّیقِ وَ مَنْ اَصابَهُ طَخاءٌ فَـلْیَأکُـلْهُ ـ یَعنى عَلَى الطَّعامِ ؛ گلابى، معده را پاک و تقویت مىکند و بِه هم مثل گلابى است. خوردنش روى غذا سودمندتر است تا ناشتا. هر کس احساس سنگینى مىکند، آن را روى غذا بخورد. کافى، ج 6، ص 358، ح 2 حدیث (16) امام صادق علیهالسلام :کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحْمِهِ، فَاِنَّهُ یَدْبَغُ الْمَعِدَةَ وَ یَزیدُ فِى الذِّهْنِ؛ انار را با پیهاش بخورید، چرا که معده را پاک مىکند و مایه رشد ذهن مىشود. کافى، ج 6، ص 354، ح 12 حدیث (17) امام صادق علیهالسلام :اَکْلُ الباقِلّى یُمَخِّخُ السّاقَینِ وَ یَزیدُ فِى الدِّماغِ وَ یُوَلِّدُ الدَّمَ الطَّرىَّ؛ خوردن باقلا، مایه تقویت مغز استخوانهاى ساق پا مىشود، توان مغز را افزون مىسازد و خون تازه تولید مىکند. کافى، ج 6، ص 344، ح 1 حدیث (18) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :عَلَیْکُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ یُذَکِّى الْعَقْلَ وَ یَزیدُ فِى الدِّماغِ؛ کدو بخورید، چرا که عقل را تیز و (کارآیى) مغز را زیاد مىکند. بحارالأنوار، ج 63، ص 229، ح 18 حدیث (19) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :لِلاِمامِ الحُسَیْنِ علیهالسلام : یا بُنَىَّ کُلِ الکَرَفْسَ، فَاِنَّها بَقْلَةُ الاَنْبیاءِ مَغفولٌ عَنْها وَ هُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَ اِلْیاسَ وَ الْکَرَفْسُ یَفْتَحُ السُّدَدَ وَ یُذَکِّى الْقَلْبَ وَ یَرِثُ الْحِفْظَ وَ یَطْرُدُ الْجُنونَ وَ الْجُذامَ وَ البَرَصَ وَ الْجُبْنَ؛ پیامبر صلىاللهعلیهوآله : فرزندم: کرفس بخور، چرا که کرفس سبزى پیامبران است، از آن غفلت شده، خوراک خضر و الیاس علیهماالسلام است. کرفس گرفتگى رگها را باز مىکند، دل را طراوت مىبخشد، حافظه را زیاد مىکند و دیوانگى، جذام، پیسى و ترس را دور مىکند. الفردوس، ج 5، ص 370، ح 8468 حدیث (20) امام صادق علیهالسلام :اَطْعِمُوا الْمَبطونَ خُبزَ الاَْرُزِّ، فَما دَخَلَ جَوْفَ الْمَبطونِ شَىْءٌ اَنْفَعُ عَنْهُ، اَما اِنَّهُ یَدْبَغُ الْمَعِدَةَ وَ یَسُلُّ الدّاءَ سَلاًّ ؛ به کسى که دل درد (اسهال)، دارد نان برنجى بدهید، چرا که براى دل درد چیزى مفیدتر از آن نیست. بدانید که آن، معده را پاک و درد را کاملاً آرام مىکند. کافى، ج 6، ص 305، ح 2 حدیث (21) امام على علیهالسلام :نِعْمَ الاِْدامُ اَلْخَلُّ یَکْسِرُ الْمِرَّةَ وَ یَطْفِئُ الصَّفْراءَ وَ یُحْیِى الْقَلْبَ؛ سرکه، خوب خورشتى است، زرداب را مىشکند، صفرا را فرو مىنشاند و قلب را زنده مىکند. کافى، ج 6، ص 329، ح 7 حدیث (22) امام صادق علیهالسلام :اَلْبَصَلُ یَذْهَبُ بِالنَّصَبِ وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ وَ یَزیدُ فِى الْخُطى وَ یَزیدُ فِى الْماءِ وَ یَذْهَبُ بِالحُمَّى؛ پیاز، خستگى را مىبرد، اعصاب را قوى مىکند، قدمها را چاپک و نیروى جنسى را زیاد مىکند و تب را مىبرد. کافى، ج 6، ص 374، ح 2 حدیث (23) امام صادق علیهالسلام :نِعْمَ الاِدامَ السَّمْنُ وَ اِنّى لاََکْرَهُهُ لِلشَّیْخِ؛ روغن حیوانى، خوب خورشتى است، ولى من آن را براى پیر، خوشایند نمىدانم. الدعوات، ص 152، ح 408 حدیث (24) امام على علیهالسلام :اَکْلُ الْجَوزِ فى شِدَّةِ الحَرِّ یُهَیِّجُ الحَرَّ فِى الْجَوفِ وَ یُهَیِّجُ القُروحَ عَلَى الْجَسَدِ وَ اَکْلُهُ فِى الشِّتاءِ یُسَخِّنُ الکُلْیَتَیْنِ وَ یَدْفَعُ الْبَرْدَ ؛ خوردن گردو در گرماى شدید، حرارت بدن و زخمهاى تن را تحریک مىکند، امّا خوردن آن در زمستان، کلیهها را گرم مىکند و سرما را دفع مىکند. کافى، ج 6، ص 340، ح 1 حدیث (25) امام کاظم علیهالسلام :عَلَیْکَ بِاللِّفْتِ فَکُلهُ ـ یَعْنى اَلسَّلجَمَ ـ فَاِنَّهُ لَیْسَ مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ لَهُ عِرْقٌ مِنَ الْجُذامِ، وَ اللِّفْتُ یُذیبُهُ؛ شلغم بخور، زیرا هیچ کس نیست که در او رگى از جذام نباشد، و شلغم این رگ را مىسوزاند. کافى، ج 6 ، ص 372، ح 1 حدیث (26) امام على علیهالسلام :اِدَّهِنوا بِالزَّیْتِ وَ ائتَدِموا بِهِ، فَاِنَّهُ دُهْنَةُ الاَْخْیارِ و اِدامُ الْمُصْطَـفَینَ، مُسِحَتْ بِالْقُدْسِ مَرَّتَینِ، بورِکَتْ مُقْبِلَةً وَ بورِکَتْ مُدْبِرَةً، لا یَضُرُّ مَعَها داءٌ؛ امام على علیهالسلام : با روغن زیتون، بدن را چرب کنید و با آن خورش درست کنید، چرا که روغن زیتون، روغن نیکان و خورشِ برگزیدگان است، دوبار به آن تقدس داده شده و در آن، چه در آغاز فصلش و چه در پایان آن، برکت نهاده شده است و با وجود آن، هیچ بیمارىاى زیان نمیرساند. کافى، ج 6، ص 331، ح 4 حدیث (27) پیامبر صلىاللهعلیهوآله :مَنْ تَرَکَ اللَّحْمَ اَرْبَعینَ صَباحا ساءَ خُلُقُهُ. مَنْ اَکَلَ اللَّحْمَ اَرْبَعینَ صَباحا، قَسا قَلْبُهُ؛ هر کس چهل روز گوشت نخورد، بد اخلاق مىشود. هر کس چهل روز گوشت بخورد، سنگدل مىشود. طب النبى، ص 5 حدیث (28) امام صادق علیهالسلام :سُئِلَ اَبو عَبْدِاللّهِ علیهالسلام عَنِ الکُرّاثِ، فَقالَ: کُلْهُ، فَاِنَّ فیهِ اَرْبَعَ خِصالٍ: یُطَیِّبُ النَّکْهَةَ وَ یَطْرُدُ الرِّیاحَ وَ یَقْطَعُ البَواسیرَ وَ هُوَ اَمانٌ مِنَ الْجُذامِ لِمَنْ اَدْمَنَ عَلَیْهِ؛ از امام صادق علیهالسلام درباره تره پرسیدند، فرمودند: آن را بخورید، چرا که در آن، چهار ویژگى است: دهان را خوشبو مىکند، بادها را از بدن مىبرد، بواسیر را ریشه کن مىکند، و براى کسى که پیوسته بخورد، مایه ایمنى از جذام است. کافى، ج 6، ص 365، ح 4 حدیث (29) امام رضا علیهالسلام :کَثْرَةُ اَکْلِ الْبَیْضِ وَ اِدْمانُهُ یورِثُ الطُّحالَ وَ ریاحا فى رَأسِ الْمَعِدَةِ وَ الاِْمْتِلاءُ مِنَ الْبَیْضِ الْمَسْلوقِ یورِثُ الرَّبوَ وَ الاِْبْتِهارَ؛ زیاد خوردن تخم مرغ و معتاد شدن به آن، بیمارى ورم طحال میآورد و ایجاد کننده بادهایى در سرِ معده است و زیاد خوردن تخم مرغ آب پز، نفَس تنگى و نفَس بریدگى مىآورد. بحارالأنوار، ج 59، ص 321 حدیث (30) امام رضا علیهالسلام :یَنْبَغى اَنْ تَحْذَرَ... اَنْ تَجْمَعَ فى جَوفِکَ الْبَیضَ وَ السَّمَکَ فى حالٍ واحِدَةٍ، فَاِنَّهااِذَا اجْتَمَعا وَلَّدا القُولَنْجَ و ریاحَ الْبَواسیرِ، وَ وَجَعَ الاَْضْراسِ؛ بپرهیز از این که... تخم مرغ و ماهى را همزمان بِخورى، چرا که هرگاه این دو با یکدیگر خورده شوند، قولنج، باد بواسیر و دندان درد مىآورند. حیاة الامام الرضا، ج 1، ص 222 برگرفته از سایت شهید آوینی برچسبها: احادیث موضوعی [ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91/11/27 ] [ 7:21 صبح ] [ یاعلی اصغر ]
| |